Burger Food Group
- Nederland
- Oracle Hospitality MICROS Simphony POS
Over de Burger Food Group
Met 23 restaurants is de Burger Food Group de grootste franchisenemer van Burger King in Nederland. In het hoogseizoen heeft de organisatie zo’n 750 tot 800 medewerkers in dienst, waarvan het overgrote deel in de restaurants werkt. ‘Wij hebben een platte organisatie met een kleine overhead van slechts 16 mensen’, vertelt Patrick de Jong, Managing Director van de Burger Food Group. ‘Onze franchisegever RBI reikt ons veel resources aan waardoor wij geen compleet ondersteunende afdelingen hoeven op te tuigen. Dat is het grote voordeel van franchisen. Zo kunnen wij ons volledig focussen op de restaurantlocaties zelf en onze operational excellence.’
Patrick is sinds september 2022 betrokken bij de Burger Food Group. De grote personeelstekorten en malaise gedurende de coronaperiode hebben ook bij de Burger Food Group z’n weerslag gehad. ‘Voor ons was 2023 een jaar waar wij zaken weer goed op de rit hebben gekregen. Zo hebben wij de overstap gemaakt naar MICROS Simphony POS van Van Hessen en ons IT-netwerk flink onder handen genomen. In 2024 ligt het zwaartepunt op finetuning’, geeft Patrick aan.
‘Elke dag zetten wij ons 100% in, om datgene te doen waar wij goed in zijn. Namelijk het grillen van whoppers en verkopen van lekkere producten’, zegt Patrick. ‘Het allerleukste aan ons werk, is de dynamiek. De drukte zorgt voor een hoge omloopsnelheid waardoor je gestroomlijnd moet werken. Hierbij kunnen wij terugvallen op een uitstekende IT-infrastructuur. Met MICROS Simphony POS hebben wij alle data direct voor handen waardoor wij makkelijk sturing kunnen geven aan onze organisatie.’
De uitrol van MICROS Simphony POS
‘Wij hebben 24 jaar met MICROS gewerkt in onze vestigingen. Tot het moment dat wij van RBI, het moederbedrijf van Burger King, naar een ander POS-platform moesten overgaan’, vertelt Mike Bodijn, IT-manager bij de Burger Food Group. ‘Na verloop van tijd heb ik erop aangedrongen weer terug te gaan naar MICROS. Én terug naar Van Hessen als ondersteunende IT-organisatie, waar ik zelf al 26 jaar ervaring mee heb. Ik heb RBI gevraagd de cloud versie MICROS Simphony POS op te nemen in hun programma. Dat geluid kreeg RBI gelukkig ook van Burger King locaties in de USA.’
‘Van Hessen heeft op ons verzoek een voorstel gedaan voor de installatie MICROS Simphony POS op basis van de huidige hardware. Wij wilden met onze stores zo snel mogelijk overgaan en in die fase was het prettig om de kosten wat onder controle te houden. Wij hebben in nauwe samenwerking een testsysteem opgezet en daarna het systeem op de 23 locaties van de Burger Food Group uitgerold.’
Mike verzorgt ook installaties voor andere Burger King franchisenemers en heeft in samenwerking met Van Hessen op 53 restaurantlocaties MICROS Simphony POS geïnstalleerd. ‘Van planning tot daadwerkelijke uitrol, was het een behoorlijke operatie’, vertelt Mike. ‘Wij hebben het gezamenlijk aangevlogen en de restaurants in goede samenspraak ingepland. Hierdoor kon Van Hessen de resources op het juiste moment inzetten om het geheel in goede banen te leiden. Het is heel fijn om met zo’n professioneel team en vaste contactpersonen te werken. Bij een dergelijke uitrol loop je altijd wel tegen dingen aan die je niet voorziet. Dat hoort er gewoon bij en dan zoek je samen naar oplossingen.’
‘Bij de grotere Burger Kings hebben wij de installatie als project aangevlogen’, vult Patrick aan. ‘Zo is ons restaurant op Schiphol een van de grootste Burger King vestigingen ter wereld. De wisseling van systeem kan op zo’n drukke locatie een enorme impact hebben op de dagelijkse operatie en omzet. Je moet je voorstellen dat hier voorheen 14 kassamedewerkers naast elkaar stonden om orders op te nemen. Nu staan er 14 kiosken waar gasten zelf hun orders plaatsen. Dat geeft een heel andere dynamiek. Je wilt zo min mogelijk downtime hebben bij de installatie en alle kiosken weer snel aan de praat krijgen. Nu draaien onze restaurants alweer een klein jaar op MICROS Simphony POS. En dat werkt perfect.
Connecting the dots’ door naadloze integraties
De Burger Food Group heeft diverse platformen geïntegreerd met MICROS Simphony POS waardoor het geheel als een geoliede machine loopt. ‘Zodra je integraties hebt met meerdere systemen is het belangrijk om dat goed af te stemmen’, vertelt Patrick. ‘Zoals bij de integratie met AFAS of de orderkiosken. Dan is het belangrijk dat de data op de juiste niveaus in het systeem terecht komt.’
Met name de orderkiosk is niet meer weg te denken in de Fastservice. ‘Ongeveer 85% van de gasten bestelt via een orderkiosk en 5% plaatst hun order op een bestelplatform. De data van de bestelplatformen loopt via een integratie met Deliverect naar MICROS Simphony POS. En dan hebben we nog een gastenstroom die via de Drive komen. Dit is eigenlijk nog de enige plek waar ouderwetse kassaopnames via de POS-terminal worden verwerkt’, zegt Patrick.
‘Met de rollout van MICROS Simphony POS hebben wij tegelijk het Dynamic Service System (DSS) geïmplementeerd voor de ticketing van producten. De samenvoeging van de DSS met het POS-systeem was een verplichting vanuit RBI en daarom belangrijk om direct in het traject mee te nemen.’
DSS zorgt voor een proces waarbij de gehele bestelbon die binnenkomt via de kassa of kiosk, per item uit elkaar wordt getrokken. Elk item wordt dan als individueel ticket naar de juiste positie in de keuken gestuurd waar het als stickertje uit de keukenprinter komt. Zodra het item klaar is wordt het a la minute gelabeld met het betreffende stickertje. Zo worden de diverse items van de bestelbon snel bij elkaar gebracht en kan de bestelling compleet worden gemaakt en aan de gast meegegeven. Dit betekent een behoorlijke efficiencyslag.
‘Binnenkort gaan wij ook naar ons hardware landschap kijken, omdat wij op sommige locaties nog op oude terminals draaien. Voorheen vervingen wij zelf onze hardware, maar wij zijn nu voornemens om steeds meer onderhoudszaken bij Van Hessen neer te leggen. Zo hebben wij als professionele organisatie het juiste serviceniveau in huis en kan Mike alle IT vanuit de backoffice aansturen‘, vertelt Patrick.
Future proof
‘De toekomst voor de fastservice sector ligt bij verdere automatisering’, verwacht Patrick. ‘Zo zorgt een POS-systeem als MICROS Simphony ervoor dat je omzetten kan optimaliseren en je de juiste inzichten krijgt waarop je kan sturen.
Met name aan de productiekant van onze organisatie is er nog ruimte om te automatiseren. Dat komt eigenlijk neer op robotisering. Wij hebben een zekere productstandaard waarmee het gebruik van robots zou kunnen schuren. Ook is het Burger King merk heel bekend en heeft het een eigen identiteit die wordt geassocieerd met bepaalde emoties. Echter komt er ooit een moment dat die hamburger gemaakt wordt door een robot. Met de stijgende loonkosten en het tekort aan arbeidskrachten heeft onze branche gewoonweg geen keuze en is het een kwestie van tijd. Maar vooralsnog is het zeker nog niet zover.
Het afgelopen anderhalf jaar hebben wij een grote inhaalslag gemaakt. Vanuit deze positie willen wij verder doorgroeien en dat betekent nieuwe locaties openen. Daarom is slimme automatisering zo cruciaal. Want in een steeds weer veranderende markt wil je als organisatie bovenop de feiten zitten.’
Nieuwsgierig wat Van Hessen voor je kan betekenen?
Wil je meer informatie over onze oplossingen en diensten? Neem contact met ons op of laat een bericht achter via het contactformulier. Je hoort snel van ons.